fredag den 19. august 2016

Flyvende solister



Det har været et hårdt år for alle flyvende heroppe. Dejligt at være fri for myg, knot og stikfluer. værre er det med bierne og sommerfuglene - de kommer som solister i år, man lægger mærke til hver enkelt!
Det hvide C - Polygonia c-album, flosset uden at være det.


Dagpåfugleøje -Aglais io- ligesom næste på den frodige phlox
Citronsommerfugl -Gonepteryx rhamni- er ret alsidig i sit valgt af honningkilder
Her ses den på min Monarda "The Donald" som også er overfyldt - der er ikke mange insekter der kan åbne den. Her er en der prøver:
Hvepsen -Vespula vulgaris- maser sig ind til honning og pollen, når der er så få bier og humler så overtager de denne niche.
Blomsterfluen -Syrphus ribesii- endnu en solist.

Denne guldsmed har jeg haft svært ved at identificere, men den holder vagt heroppefra Stormhatten -Aconitum napellus-:

Nå vi må heller få en sommerfugl igen:
Som jeg tror er en Dukatsommerfugl -Lycaena virgaureae-?
Solo her på mynten.


Her er der lige en Dagpåfugleøje -Aglais io- igen, fin og hel!

Det kan man ikke sige om denne:
"Kejserkåbe" - Argynnis paphia- gad vide hvad der er sket? Men den har smag efter det mere krydrede, her på mynten.

Vi må hellere finde et mere helt eksemplar også:
Siddende på spidsen af en af liljerne, "Syracuse" tror jeg det er.

Jeg ønsker alle en dejlig weekend / helg!



18 kommentarer:

  1. Dejlige billeder af dine mange forskellige sommerfugle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi

      alletiders du kunne lide dem!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  2. Hej Karsten
    Godt med nogle sommerfuglebilleder. Bent vil så gerne have citronsommerfugle i haven her, men det vil ikke rigtigt lykkes, selvom vi har plantet flere af deres yndlingsplanter. Hvis de har været her, har vi i hvert fald ikke set dem :)
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, hvis de er andre steder på øen burde de jo være oplagte i din blomstrende have!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så mange flotte solister det er hos deg nå! Hyggelig å se de selv om de ikke er så mange av gangen. Jeg så også ensommerfugl i går som hadde ødelagte vinger. Jeg vet heller ikke hvorfor de blir sånn. Har sett det før også.
    Flotte bilder!

    Ha en deilig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg har heller ikke set hvordan de bliver så ødelagte - måske en fugl har prøvet af fange dem, eller en kat?
      Tak for roserne:)

      Ha en dejlig helg!

      Slet
  4. Du har da alligevel en del forskellige sommerfugle, selvom antallet måske ikke er så stort. Kejserkåbe tror jeg ikke, jeg har set før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Heroppe er den -kejserkåben- ikke sjælden, stor og flot med forskel i tegningen mellem han og hun.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Fint med fjärilarna, mina har flugit vidare, har inte sett dem på ett tag. På Solbacken hos dottern finns de kvar och främst citronfjärilar. Annars är det väldigt höstlikt. Hoppas på lite sol i helgen.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, där är färre fjärilar i år- vi får hoppas på lite riktig sommar näste vecka!

      Ha det fint du med

      Slet
  6. Det er da så fantastisk at du kan fremvise så mange solister, her er der kun en slags i haven og der er ikke mange som der plejer selv om jeg har flere sommerfugletræer. Jeg har hørt man kan tiltrække dem med en blanding af rødvin og sukker, det skulle de eftersigende være helt vilde med. Så det kan være du skulle prøve at dele Baroloen med sommerfuglene :o)
    God weekend
    Hilsen Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, hvis jeg kunne være sikker på kun at tiltrække sommerfugle, men hvepse og grimme fluer gider jeg nødig at dele noget med;)
      Huset ligger jo midt i en meget frodig skov, og ingen heroppe bruger gift, så artrigdommen er høj. I år er det kun mængden jeg kan brokke mig over. Selv admiralen har jeg set, men billedet blev desværre for dårligt...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Vakre insektbilder! Ha en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Tak tak:)

      En dejlig helg til dig med!

      Slet
  8. Flotte sommerfuglbilder, og sjovt med navne på. De er virkelig smukke! Jeg satt og leste i haven i sola, da en påfugløye (troer jeg det var), satte seg på boka og hygget sig like ved kapitteloverskriften: "Havens muligheder". :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Festligt med en sommerfugl der kan læse!
      Den har sikkert overvejet om den skulle lægge et æg i bogen:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Som vanligt väldigt fina närbilder på våra trädgårdsvänner fjärilarna! Har du någon aning om varför det är så sparsamt med insekter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, hos mig tänker jag det är vädret som är avgörande. Vi ser ofta att ett kraftigt skyfall har denna effekt. Jag tror många insekter drunknar i deras skjul eller deras bo.

      Ingen använder gift här - men på andra platser är det nog de systemiske insekt medlen som är boven. De borde förbjudas.

      Allt gott

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...