lørdag den 27. juni 2015

Stanwell, Paula og Viggo



Elise har Stanwell Perpetual og jeg har selv Paula Vapelle, 
Så en sammenligning er oplagt.

Og så får vi besøg af Viggo!

Men først går vi altså til roserne:
Stanwell Perpetual først, rosen har i år været så længe undervejs, at den en hvid i udspringet.
På bladene ses den typiske plettede misfarvning, der præger netop denne rose.
Folk siger det ikke er en sygdom og ikke smitter - men det ser da ikke sundt ud?

Stanwell Perpetuals afstamning er noget usikker, men den stammer fra 1838 og er en Rosa spinosissima frøplante og da den er remonterende og den eneste remonterende i omgivelserne var "Quatre Saisons" mener man at dette må være den stolte far. 
Stanwell anses for at være steril, den laver ingen hyben.

Men det sker så alligevel, for i 2002 fik  planteskoleejeren Ivan Louette i Belgien en enkelt hyben, og senere den rose, han gav navnet: "Paula Vapelle" Han havde lykkedes med at tilbagekrydse Stanwell med en lille Rosa spinosissima.

Derfor var Paula Vapelle blandt de roser jeg fik hjem sidste efterår:
Det kan være svært at se forskel - men løvet er noget større og ser sundt ud, og så er der blomsten der måske virker noget mindre overfyldt? 
Ellers er lighederne slående, også duften er ligeså markant her.

Og sammenligningen så: ja, lidt hurtigt kan man sige, at Stanwell har vel det historiske med sig - og Paula alt det andet. 
Men året er ikke forbi endnu, noget kunne jo ændre sig!

Og så Viggo:
Ja, der sidder han nede på bassinkanten i min "very sunken garden". 
Da jeg kom lidt tættere på plumpede han ned i vandet, hyggeligt med sådan en haveven!




10 kommentarer:

  1. Hei Karstan! Jeg håper folk har rett når de sier flekkene ikke er en sykdom! I går klippet jeg alle mine roser helt ned, de hadde alle slike flekker, og de har spredd seg over flere år. Nå håper jeg å bli kvitt sykdommen, men det spørs om ikke jeg må grave opp alle og brenne dem. Ha en fin sommerhelg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja var inde og se på din blog .- håber bestemt ikke at sygdommen sidder i rødderne også?
      Der er jo stor forskel på hvor sårbare roser er overfor de forskellige dårligdomme.

      Held og lykke

      Og ha en dejlig helg!

      Slet
  2. Hyggeligt med en Grøn Frø (Rana esculenta). Du er heldig at have sådan en.
    Hilsen Claus Hørlyck

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Claus

      Jeg er jo på ingen måde ekspert men mente det var en Pelophylax esculentus? Tror den har overvintret her for den var her også sidste efterår!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja men det er da hyggeligt med en Viggo i haven - og endda en sjælden en af slagsen.
    De to roser ligner hinanden meget, jeg har også sådanne pletter på flere af mine roser, der kommer nok flere. Det må jeg leve med, blomsten er jo smuk alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja han har været savnet, gad nok vide hvor han har været og føjtet rundt....

      Ja det er hvad Elise siger - men det er vildt markant så meget sundere Paula er. og allerede første år og første blomst er imponerende.
      Det kan vi li!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Det er vel en form for stråleplet, hvilket følger med mange af de historiske roser; men jeg holder nu meget af dem på trods af strålepletten og synes også, at Viggo er en fin fyr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nja det tror jeg også - men andre siger at det er "noget andet" hos Stanwell.
      Ja Viggo har været her igen idag - tror der er godt med mad der!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Jeg har ikke så mye erfaring med rosesykdommer, men forstår jo nå at det er mange sykdommer de kan få... Det ser ikke godt ut på den første rosen, nei. Godt at din krysning ser friskere ut!

    Søt liten frosk! De er så hyggelige å ha i hagen. I hagedammen min har jeg stadig masse rumpetroll som jeg ikke har fått ut. Har lest at av ca. 5000 egg som de legger, så vokser tre opp til å formere seg videre. Stygg dødsrate der... ;))

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, Paula ser bedst ud må man sige. Håber hun bevarer sit sunde udseende resten af sæsonen:)

      Ja man bliver altid glad når man møder en frø som Viggo -
      Ja de små haletusser/rumpetroll lever livet farligt - specielt når de lige kommer op af vandet bliver der taget mange af fugle!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...