torsdag den 11. juni 2015

Copper og Kalaidoscope




Idag sprang de første intersektionale pæoner ud:
2 der ligger meget tæt på hinanden, men har totalt forskelligt ophav:
Andersons "Copper Kettle" fra 1992, sund og lækker, og ret kendt.

Men hvad med denne:
Irene Tolomeos "Sonoma Kaleidoscope" fra 2002, også sund men måske lige lidt ekstra spændende?

Irene Tolomeo kaldte de aller fleste af sine pæoner noget med Sonoma - efter der hvor hun boede i Californien - Hun døde som 86 årig i 2011 og hendes spændende pæoner fås ind imellem i handelen - denne Sonoma Kaleidoscope er en af de mere sjældne, jeg er ret vild med den.

Der er noget vildt her, noget utæmmet, hver enkelt blomst viser enorm variation - som sporter de ud hver især.

Du får lige et billede til:

Hov det blev 2.

For søger man på nettet finder man den ikke rigtig, stort set  kun hos min leverandør, og så mine egne billeder fra tidligere nedslag. 

Her ses de 2 pæoner ved siden af hinanden:

Og kaffe spørger du så.

Ja kaffe forsøget går helt efter planen videre.

Og parallelt implementerer jeg stille og roligt nogle af forskningsresultaterne i haven:
Dette billede behøver næsten ingen forklaring - 

Det er Empress Wu, der ellers konstant er blevet barberet totalt ned af snegle, hun har nu en uges tid haft kaffe rundt om sig.  Ikke frysetørret -det skader måske planterne- men almindelig malet kaffe, og det holder effektivt sneglene væk.


10 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    Du verden så flotte peoner du viser i dag med spennende farger! spesielt 'Sonoma Kaleidoscope' likte jeg veldig godt. Er dette Itoh peoner? De er jo så kraftige i veksten. Superflotte er de!

    Jeg ser at for første gang så har jeg knopper på 'White Emperor' Er veldig spent på den!

    Så godt å se at 'Epress Wu' lever i beste velgående. Ren kaffe er jo supert å bruke når det virker så godt som du viser! Kanskje den klarer å vokse seg stor som den egentlig skal bli? Min er blitt enorm i ordets rette betydning... ;))

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marit

      Ja det kan godt kaldes Itoh pæoner - idet har var den første der lavede intersektionelle pæoner - men idag bruger man jo langt flere arter og metoder som udgangpunkt.
      "White Emperor" er superflot - og springer nok ud hos mig om et par dage.
      Ja, der er livskraft i hende - er forbløffet hvor hvor simpelt det har været at beskytte hende.
      Er glad bare min får en størrelse så hun kan klare sig selv:)

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  2. God morgen Karsten
    Ja her kan man godt blive lidt fristet, hvor er de fine pæonerne, det gør bestemt ikke noget med et ekstra billede af dem :)
    Godt at se, at du kan redde planterne med kaffe. Jeg har brugt ferramol intensivt i 4-5 dage, det har også nedsat antallet kraftigt. Det er nu meget rart.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke - tror det friske vilde tiltaler mange der ikke har behov for det mere stringent totalt ordnede:)
      Ja kaffe eksperimentet - har allerede givet gode brugbare resultater - og vi fortsætter!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. God Morgon Karsten!
    Så fina Pioner, har aldrig sett dem i dessa färger. Både färgen och formen på kronbladen är mycket vackert.
    Ha en fin dag! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Dessa färger kommer nog at bli mera vanliga framöver, roligt att tänka på at resultaten kom när dom forsökte göra en orang pion...

      Ha en bra kväll

      Slet
  4. Det er en vild og voldsom verden, du lukker op for i dag - og så dog, for noget mere kontrolleret end itoh hybreder skal man vel lede længe efter.
    På den anden side lægger blomsterne klart op til udtrykket vild og voldsom, især i nærbillederne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Kontroleret vildskab - Kaleidoscope er endog yderligere utilregnelig - så noget markante sager ja.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Skønne pæoner du frister med.
    Jeg har aldrig helt selv set fidusen i træpæonerne, men så dem for et par weekender siden hos Staudeblomsten, hvor den stod fantastisk flot i et staudebed. Så - den bliver jeg simpelthen også nødt til at finde plads til... For Søren - min have er bare ALT ALT for lille :-))

    God weekend til dig, Karsten!
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Dette er jo intersektionelle - de fryser tilbage om vinteren, og er totalt sunde og vitale om sommeren.
      Men du har ret, de kræver sin plads, og vokser sig hurtigt store!

      En dejlig weekend til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...