fredag den 29. august 2014

I år bliver det omvendt





Mon dette er årets sidste store løgblomster?

Det er heldigvis en Gladiolus hvor farven stemmer:
Vinden har lagt dem ned, men de kommer dejligt sent - i forhold til alle dem der bare er overvintret fra sidste år.

For vinteren i år var ikke kold nok til at tage livet af dem!

Så i år vil jeg gøre lige modsat: 

Dem jeg vil beholde, lader jeg bare ligge i jorden. Og det bliver så de uønskede jeg graver op. 


For mon ikke vi får en mild vinter igen?
Og mine Gladiolus de laver frø - der er masser af frøstande - det er første år jeg bemærker det. 

Vi da nok prøve at så nogle stykker!

Min Acanthus er bare tidlig på den - her bliver der hvert år godt med frø. 
Frøstanden er ligeså bemærkelsesværdig som blomsten. Og frøene er noget af det letteste at få til at spire!

Lige nu begynder weekendens regn - Alletiders - Vi trænger! 




10 kommentarer:

  1. Regn kan vi nemlig sagtens bruge mere af her i det nordlige Sjælland. Smuk gladiolus, de tilter nemt. Jeg har set en der er lavere jeg godt kan li, byzantinus trorjeg den hed. Acanthus er utrolig flot og jeg har været heldig at få et par planter i sommer. Jeg havde nemlig ikke held med frø sidste år. Ja det er godt nok spændende hvordan vinteren vil te sig!?
    Hav en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose

      3mm er det blevet til indtil videre - søndag skulle det fosse ned - vi får se...

      Det er en botanisk art du tænker på Gladiolus communis subsp. byzantinus, der jo ofte bare bliver kaldt byzantinus. Jeg har kun set den i andres haver og ja den er rigtig fin - og fuldt hårdfør siges der.

      Ja os der har haft held med frøsåningen af Acanthus har kunnet give mange planter væk.

      En dejlig weekend til dig med

      Slet
  2. Nå du tror, det bliver mild vinter igen. Jeg har tænkt på, om det ikke bliver tidlig vinter, når nu alt andet har været tidligt.
    Mine gladiolus overvintrer ude, jeg er holdt op med at grave dem op. Jeg har lige fået øje på en ny(gammel), der blomstrer, den kommer med i morgen, hvis billedet er godt :)
    Min acanthus vil slet ikke blomstre i år, jeg delte den, det kunne den åbenbart ikke lide. Den var kommet til at fylde alt for meget.
    Her er det tørvejr nu, godt det er nået over til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jada - tror vinteren i år er det nye "normale", og de forrige 3 hårde vintere var kuldens sidste krampetrækninger.

      Acanthus bliver nemt stor og grov - mon ikke dine kommer fint næste år?

      Nu satser vi på regnen på søndag - dette var kun er forsmag:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Jeg håper du får rett, for jeg liker milde vintre :)

    Spennende med overvintrede gladiolus! Det gjør de ikke her...

    Håper det kommer litt regn ja, men her har yr redusert mengdene. Så jeg tror at vi ikke får så mye regn som vi trenger.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg har det mest med mørket - det er lyset jeg er glad for - så sne vil jeg have, og 4-5 minus og ingen vind:) Ja, hellere det end +2 år tåge og regn fra vest.

      Jeg tror ikke Gladiolus er glad for frost på barmark - Måske man skulle prøve den art Rose nævner i sin kommentar?

      vi krydser fingre for masser af regn:)

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Her overvintrer gladiolus også måske nogle af dem går til i de hårde vintre men der dukker altid nogle op. Så det er nok en god idé at grave de uønskede op. Spændende med gladiolus frø gad vide hvor længe der går inden blomst og hvordan afkommet vil se ud.
    Her har vi fået 5mm og det er vist også hvad vi ca. er lovet imorgen.
    5mm pr. dag er ok med mig.

    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det lærte jeg jo eftertrykkeligt da disse gule gladiolus pludseligt stod der hvor de ikke rigtig var velkomne..

      ja - det er ikke kun en enkelt frøkapsel - der er op til en 3-4 på hver plante! så der bliver nok lidt frø at vælge mellem... Tror mange af de store jeg har er kromosomfordoblede så afkommet kan blive hvad som helst...

      jeg vil nu godt have rigeligt regn før de næste ugers "indian summet"

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  5. Det var en lekker Gladiolus. Vi får håpe på en mild vinter både for den og for andre sarte skjønnheter i hagen. Ha en fin weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jannibele

      Hvidt er så ofte lækkert ja:)

      En mild vinter tror og håber vi på!

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...