søndag den 25. august 2013

På det sidste



Det kan ikke vare ved - på et tidspunkt får vi nok efterår. 

Jo, jeg ved godt at meteorologerne lover fint sensommervejr de næste mange uger.
Og det er helt helt OK - selvom jeg da gerne ville have en ordentlig omgang luxus regn, for det vi har fået, gik ikke rigtig i jorden - den er knastør!

Men planterne ser ud til at vide det, omslaget kommer. Det er ikke mange der ikke er godt gennem sin blomstring:
Denne skærmplante har lavet en kugle til sine frø.  
Hov, har lige glemt navnet. Uha, sikke da noget!


Min Monarda "jacob Cline"  smuk også i det slaskede forfald.


Men Echinacea purpurea har sine sidste bitte små blomster i toppen af sit pindsvin, de første kom helt nede ved kanten. Men jeg ser ikke mange nye knopper på vej.
Er det blevet for tørt - selv for dig "Rubinstern"?


 Liatris er lidt anderledes, blomstringen begynder og ender oppe fra toppen.


Liljen "Sheherazade" -min stolthed- 2,3meter høj, den står nu med de allersidste blomster.



Også denne NN gladiolus er snart færdig, måske om et par dage!

Når jeg ser mig omkring er det kun mine asters der ikke er begyndt på noget -
Det er godt at have noget i reserve!

8 kommentarer:

  1. Ja vi sukker vist alle efter vand, her hænger det meget, og jeg skrider til hjælp med vandkander og slange hver eneste aften. I går var det min sølvlys som hang slemt med hovedet, jeg håber, jeg fik reddet den.
    Selv fasanerne tørster åbenbart, der sad lige en fasan i fuglebadet :)
    Skærmplanten ligner vild gulerod, men så kunne du vel huske navnet. Smukke billeder men især det af din gladiolus er fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Her er det stort set kun det nyplantede jeg vander + lidt surbundsplanter, jeg giver vand, der har ligget med tørv et par dage.

      Fasaner er jo tamfugle, der er sat ud til de stolte jægere, men sjovt at den søger vand i dit fuglebad!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hei Karsten

    Ja, jeg kan forstå at det er tørt hos dere i Danmark, for dere har ikke fått de samme mengder regn som her. Men nå er det en hel uke uten regn her, og i går måtte jeg frem med slange og vannspreder.

    Det er vakre planter du viser selv om de er i forfall ;-) Forfall kan også være pent. Jeg ser på yr.no at de melder om fortsatt flott vær, men i slutten av perioden er det "kun" 18 grader midt på dagen. Vi vet jo hvem vei det går. Men etter to måneder med så og si fint vær, så skal jeg ikke klage. Høsten kommer hvert år, og det gjør den nok i år også. Det er langt verre med det som kommer etter høsten... ;-)

    Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Den ene sommer har vi for meget regn og næste - knastør!

      Så også på langtidsprognosen for vejret ved mit hus i Värmland, den minder meget om din! Men kun +2 inat det er tæt på frost, lidt for tæt synes man jo.

      Du har ret i skønheden i forfaldet - sensommeren og efteråret er smukke årstider!

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  3. Du har ret, det er knas tørt, var lige ved at give mig til at vande i roser igår men lod naivt være i håbet om lidt regn. men himlen er blå, så kan jeg lære det kan jeg. :)
    Den monarda blomstre da skønt og længe :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Nogle planter kan nok tåle at tørste mere end andre?

      det er som om DMIs prognoser hele sommeren har lovet regn om en 5-7 dage uanset hvilken dag du vælger - på et tidspunkt får de jo nok ret;)

      Ja Monarda er et af årets hits!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Mye flott blomstring hos deg enda! Vi nyter også deilige varme høstdager :) Vi nærmest bor i hagen :) Da har vi det herlig men blir litt fraværende. Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Det tror jeg gælder for mange her i blogland:)

      Sensommer med så fantastisk vejr det sker ikke hvert år:)

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...