fredag den 21. september 2012

Dunyazade


Jeg har selvfølgelig plantet en masse liljer her i Sverige. Og to viser deres bedste sider netop nu, meget senere end i Danmark.

Her er sæsonen temmelig meget kortere.

Vel en 1½ måned om foråret og frosten kommer jo før her - i nat havde jeg -4grader - så noget tidligere end i Danmark, og ja, alt hænger slemt.

Men jeg fik taget billeder igår. 

Af mine sidste liljer
Og her er -som lovet- "Dunyazade" Den eneste "Black Beauty" hybrid jeg kun har her - og som derfor ikke kom med i mit BB indlæg tidligere.
Den siges at være nært beslægtet med "Sheherazade" men de nærmere slægtsforhold er ikke oplyst - måske er der krydset mere Black Beauty ind i den? 
Den kombinerer på bedste vis livskraften fra "Sheherazade" med de mørke farver fra BB.
Det hele er lidt mere rustikt heroppe.

Læg mærke til at Sedummen bagved først er begyndt at få farve, den er slet ikke er begyndt at blomstre endnu.  Og nej, den når det ikke, - idag er den blød og slasket, den ligger ned.....

På min nogenlunde engelsk sprogede miniblog "Some Green Encounters" har jeg lidt andre billeder - men også Lilium lancifolium - den vil jeg prøve at lave et indlæg om, når jeg tar toget hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...