torsdag den 16. august 2012

Liatris

I denne varme har honningbierne fået travlt, og i haven har de sine klare favoritter. Og det er også en af mine: Liatris spicata, den stammer fra Nordamerika og farvemæssigt spænder den fra nuancer af purpur til det rene hvide. 
Den hvide Liastris er min favorit
Og så her honningbierne, med deres store klumper af pollen på benene, et mere nyttigt insekt skal man lede længe efter-
Mine Liatris er frøformerede, og det af sig selv, visse år nærmest vælter de op af jorden om foråret, året efter blomstrer de, jeg så har ladet stå, og jeg sorterer de purpur fra - nemt ikke?

Også en rent hvid lilje er begyndt at blomstre
Denne kønne rene lilje er kendt som enten "White Cap" eller "Rialto", den er orientalsk og sætter derfor pris på lav ph-værdi i jorden - så "rhododendronjord" hvis du vil have den mere end blot et par sæsoner. 

2 kommentarer:

  1. Liatris er skønne - og jeg kommer nu til at tænke på at mine er "forsvundet" efter et par flytninger rundt i haven. De må vist indføres igen.
    Din lilje ligner rigtignok min - det kunne godt være den samme.
    Tak for hjælpen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke - de ligner meget hinanden. Din kan nu godt være købt under et andet navn, Hollænderne er meget gode til "marketing".
      Og Liatris er bestemt et plus i haven på denne tid. Senere ser de måske lidt tristere ud med frøstandene, men de kan jo klippes af;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...