tirsdag den 24. april 2012

Hvad er dette for en underlig fætter?

Det var da en en lang snabel på den underlige brumbasse, tænkte jeg, Den står jo stille i luften som en anden svirreflue, og snablen - sikke da en enorm snabel. 


Den var igang med perlehyacinterne. Jeg stak kameraet frem og trykkede:




2 billeder blev ok




Ja, det er godt nok en underlig fætter.


Krop som en brumbasse, ben som et stankelben, øjne som en flue og snabel som en myg. Jeg kan forestille mig at nogen vil blive rædselslagne over dette uhyre, men snablen bruges jo åbenbart til at suge nektar, så mon ikke den er vegetar?


Måske ved du hvad det er for en?


Nå, og så blev det også tid for min første klassiske tulipan:




Det er en "Triump Attila", den kommer -noget umotiveret- op midt i mit stenbed. 


Det er et levn fra mine første famlende indkøb til haven - 100 løg af dit og 100 løg af dat. "Attila" var ingen succes, første sæson kom der vel en 40 blomster og året efter en 10 og den så ikke sund ud.


Nogle år efter anlagde jeg stenbeddet. Så blomsten her er kommet gennem 30cm grus og skærver. Måske var det sagen?


Den ser da ud til trives.

9 kommentarer:

  1. Mit bud på fætteren er: Kålormens snyltehveps. Hunnen lægger æg i sommerfuglelarver, især kålorme. Men jeg kan ikke se snabelen i min bog - så det er kun et bud.

    SvarSlet
  2. Den hedder vist stor humleflue.
    Har ikke set den i min have.

    SvarSlet
  3. Ja det tror jeg det er, jeg fandt lige en uddybende forklaring her:
    http://www.naturporten.dk/temaer/danmarks-dyr/insekter/item/stor-humleflue

    SvarSlet
  4. Jeg har mødt den i mit drivhus, men anede heller ikke hvad det var, - så nu blev jeg også lidt klogere idag :o)

    SvarSlet
  5. Jeg aner heller ikke hvad den hedder, har set den i min have også. Skønne billeder - godt fanget.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  6. Jeg ved ikke hvad det er for en, men hvor er billederne gode. Godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag/aften.

    SvarSlet
  7. Tak tak til alle - Ja det må være en humleflue - en flue der ligner en humlebi, den var her igen idag ;-)

    SvarSlet
  8. Stor svävfluga Bombylius major

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes Viveca

      Lyckligtvis har vi Sofia - hon är fantastisk

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...